Ponieważ obsługa kelnerska rozpoczyna się już w momencie wejścia gościa do restauracji a kończy na jego wyjściu, to specjalnie dla pracowników wykonujących tego rodzaju obowiązki zawodowe powstał indywidualny kodeks standardów postępowania. Chodzi o to, by zapewnić maksymalnie dobrą jakość pobytu gości w lokalu i co się z tym wiąże, lojalności klientów. W różnego rodzaju punktach gastronomicznych obowiązuje inna etykieta. Nierzadko to właśnie kelner wpływa na ogólny wizerunek danego obiektu.
Gość w restauracji ma się czuć swobodnie, pobyt ma być dla niego przyjemnością. Zadaniem kelnera jest więc jego odpowiednie przywitanie i wskazanie stolika. Następnie przyjmuje zamówienie, doradzając w odpowiednim doborze dań w razie takiej potrzeby. Kelner powinien służyć pomocą w każdej sytuacji, musi być obecny na sali zawsze – do jego zadań należy też sprzątanie ze stolików brudnej i pustej już zastawy. Tego, w jaki sposób ma rozmawiać z klientem, przyjmować zamówienie, serwować dania czy odbierać płatność za przyrządzone potrawy uczy się na niejednym kursie kelnerskim. Właśnie po to organizowane są szkolenia gastronomiczne.
Musimy wiedzieć, że sprawna praca kelnera będzie wpływać na jego zarobki. Dobrym nawykiem jest przecież zostawianie napiwków. Będą one tym wyższe, im oczekiwania i potrzeby gościa będą w większym stopniu zaspokojone.